Sheikh Jarrah

jbi_edited

Podczas mojego pierwszego pobytu w Jerozolimie odwiedziłem Sheikh Jarrah. Postronna osoba przechodząca obok okupowanych przez żydowskich osadników domów nie zda sobie sprawy, co tam się wydarzyło. Okolica wygląda dość typowo, wręcz biednie. Zastanowić mogą jedynie izraelskie flagi na niektórych budynkach i pełne pogardy spojrzenia osadników. Nie boją się oni wychodzić przed skradzione Palestyńczykom domy, wyśmiewać międzynarodowych obserwatorów, prowokować turystów, którzy przyszli posłuchać o historii tej części Jerozolimy. Wiedzą, że są bezkarni, że każde przewinienie ujdzie im na sucho, że izraelski rząd stoi za nimi murem.
Początkowo nie mogłem uwierzyć, że coś tak absurdalnego mogło mieć miejsce, niedowierzałem jednemu z Palestyńczyków, który opowiadał o dniu kiedy został wyrzucony ze swego domu, o swym proteście polegającym na zamieszkiwaniu w namiocie przed posesją. Próbowałem logicznie wytłumaczyć sobie całą sytuację, poskładać wszystkie elementy w całość, wziąć poprawkę na ból i żal jaki odczuwali wyrzuceni Palestyńczycy. Wydawało mi się, że z pewnością opowieść jest mocno „koloryzowana”, że nie jest realne by osadnicy po prostu wtargnęli do domu, wyrzucili całą rodzinę i śmiali im się w twarz w momencie gdy policja traktuje prawowitych właścicieli jak intruzów.
Takie wątpliwości miałem w pierwszych dniach mojego pobytu w Palestynie. Dziś, po miesiącu, nie zadaję sobie głupich pytań jak to jest możliwe, jak tak absurdalne rzeczy mogą się wydarzyć. Dzieją się one każdego dnia, nie tylko w Jerozolimie, ale na całym Zachodnim Brzegu Jordanu.

Obejrzyj film My Neighbourhood: a Palestinian boy’s view of Israeli settlements

Zwykły wpis

Skomentuj

